Gabinet Przyjazny Dzieciom
Niezwykle ważnym elementem w prawidłowym rozwoju dziecka jest właściwy rozwój jamy ustnej. Dlatego też , w naszym gabinecie duży nacisk kładziemy na odpowiednią opiekę nad Małym Pacjentem.
Ortodonta u Małego Pacjenta zwraca głównie uwagę na:
- kolejność wyrzynania zębów
- występowanie wady zgryzu
- higienę jamy ustnej
- obecność nawyków i parafunkcji.
Orientacyjny przebieg procesu leczenia Małego Pacjenta:
1. Podczas pierwszej wizyty lekarz ortodonta sprawdza prawidłowość wyrzynania zębów, stan błony śluzowej jamy ustnej, występowanie wady zgryzu. Informuje rodziców jakich nawyków unikać a także jak dieta może wpływać na rozwój zębów i narządu żucia.
Zwraca dużą uwagę na higienę jamy ustnej dziecka- w razie problemów kieruje rodziców z pacjentem do higienistki/ higienisty. Pierwsza wizyta ma charakter adaptacyjny. Dziecko poznaje otoczenie, wyposażenie gabinetu, jego zapach, zaznajamia się z personelem. Lekarz rozmawia z rodzicami o problemach związanych z uzębieniem pociechy.
Jeśli u Małego Pacjenta nie ma zastrzeżeń do higieny jamy ustnej ani nie ma konieczności wdrożenia leczenia ortodontycznego w danym momencie, ortodonta najczęściej umawia dziecko na wizytę kontrolną za ok. 6-12 miesięcy.
2. Wizyta u higienistki/ higienisty: Rodzice wraz z pacjentem dowiadują się jak prawidłowo dziecko powinno oczyszczać zęby, jakich szczoteczek używać, jak pomagać dziecku w tej czynności. Jeśli istnieje taka potrzeba przeprowadzony zostaje zabieg higienizacji polegający przede wszystkim na usunięciu płytki nazębnej (ew. kamienia) i perfekcyjnego wypolerowania zębów.
3. Jeśli na podstawie badania pierwszorazowego ortodonta stwierdził konieczność rozpoczęcia leczenia ortodontycznego we wczesnym etapie, podczas 2-giej wizyty (jeśli pacjent jest na to gotowy) lekarz kieruje go do wykonania niezbędnej dokumentacji medycznej w celu zaplanowania dalszego leczenia (w postaci zdjęć zewnątrz- i wewnątrz- ustnych, wycisków na modele diagnostyczne oraz w zależności od wieku pacjenta RTG pantomograficznego i ew. cefalometrycznego).
4. Kolejna wizyta to przedstawienie planu leczenia.
5. Dalsze wizyty to kontrola przebiegu leczenia ortodontycznego.
Ortodontica dba o przyjazną atmosferę w gabinecie. Personel unika słów, które negatywnie kojarzą się z gabinetem stomatologicznym i budzą lęk u najmłodszych pacjentów.